Certyfikaty dla matematycznych prymusów

Sześćdziesięciu pasjonatów nauk ścisłych ze szkół płockich i powiatu płockiego odebrało certyfikaty ukończenia zajęć warsztatowych w Młodzieżowym Centrum Kultury i Edukacji Pozaformalnej. Uroczysta gala odbywająca się w auli płockiej Jagiellonki była zarazem zakończeniem drugiego semestru.

Działające od ubiegłego roku Młodzieżowe Centrum to jeden z kilku projektów edukacyjnych Stowarzyszenia Nowoczesna i Innowacyjna Edukacja realizowany we współpracy z Jagiellonką. Powstało z myślą o uczniach płockich szkół ponadgimnazjalnych. Zajęcia pozalekcyjne, głównie z przedmiotów ścisłych – matematyki i fizyki – prowadzone są przez pracowników naukowych Politechniki Warszawskiej w Płocku. A naukę rozpoczęła blisko setka pasjonatów nauk ścisłych.
Działalność Centrum to przede wszystkim odpowiedź na słabe wyniki egzaminu maturalnego uczniów płockich szkół z matematyki i fizyki. I jak mówią pomysłodawcy sposób na lepsze przybliżenie młodzieży zagadnień związanych z tymi dziedzinami nauki i lepsze wyniki na egzaminie, a docelowo lepsze przygotowanie do studiowania na kierunkach technicznych czy medycznych. Stąd nacisk na przedmioty ścisłe w programie Centrum. W ofercie są warsztaty i zajęcia laboratoryjne podczas wykładów i zajęć praktycznych (w semestrze 20 godzin zajęć).
Zajęcia będą odbywały się w siedzibie Politechniki i płockich szkół. Do udziału w zajęciach mogą zgłaszać się uczniowie klas drugich gimnazjów i liceów. Każdy z uczniów może wybrać tylko jedne zajęcia, które będą prowadzone w dziesięcioosobowych grupach. Chętni uczestniczą w tematycznych wykładach, warsztatach i ćwiczeniach. Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z filmu i montażu filmów, fotografii i komputerowej obróbki zdjęć. Spora grupa osób zapisała się na ćwiczenia z chemii i ćwiczenia laboratoryjne z informatyki z programowaniem.
W pierwszym semestrze były też osoby zainteresowane udziałem w zajęciach z robotyki oraz tajników motoryzacji i samochodów napędzanych elektrycznie. – Działania centrum rozbudzające zainteresowanie i chęć zgłębiania wiedzy z zakresu nauk ścisłych to także odpowiedź na potrzeby rynku pracy. Tak bardzo potrzebnych inżynierów, informatyków, lekarzy można wykształcić tylko w oparciu o matematykę – mówił Edward Czarnecki z Młodzieżowego Centrum.
Pomysł powołania Centrum zrodził się po analizie wyników maturalnych. Te pokazały, że zdawanie fizyki na maturze w Płocku, w gronie miast naszego województwa, jest dużo gorsze niż w pozostałych, dużo mniejszych. Jak mówił koordynator projektu Edward Czarnecki, propozycja Młodzieżowego Centrum spotkała się z zainteresowaniem młodzieży. Kilkudziesięciu uczniów uczestniczyło w zajęciach rozwijających ich matematyczne i fizyczne pasje. – Mamy nadzieję, że ta sześćdziesięcioosobowa grupa ambitnych uczniów korzystających z oferty edukacji pozaformalnej będzie przykładem dla innych płockich nastolatków – mówił Edward Czarnecki, dodając, że w zajęciach mogą uczestniczyć uczniowie, którzy chcą nie tylko rozwijać swoje pasje, zainteresowania, ale pod kierunkiem wykładowców Centrum także dobrze przygotować się do kolejnego etapu edukacji – studiów.
Podczas uroczystej gali wykład zatytułowany: „Matematyka czy Fizyka jest Królową Nauk” wygłosił prof. dr hab. inż. Andrzej Jakubiak (były Prorektor Politechniki Warszawskiej), wybitny propagator nauk ścisłych i technicznych, ale także czołowy w Polsce animator kultury studenckiej. Jak mówił prof. Jakubiak, prowokacyjny tytuł prelekcji generuje szereg pytań i wątpliwości, które warto sobie uświadomić i na które warto próbować odpowiedzieć. Przede wszystkim co to znaczy „królowa nauk” i czy takie pojęcie ma dzisiaj sens.
Inny problem, to ten czy fizyka może istnieć bez matematyki i odwrotnie. – Można powiedzieć, że matematyka ma nieco przewagi nad fizyką, bo ta używa pojęć matematyki. Matematyka może istnieć niezależnie. Fizyka musi korzystać z osiągnięć matematyki. Ale jeśli przejdziemy do decydowania o losach podwładnych, to tu zdecydowanie fizyka decyduje o naszych losach, jak chociażby odkrycie zagadnień związanych z bronią jądrową – mówił podczas wykładu prof. Jakubiak.
Kolejne zagadnienie to wpływ matematyki i fizyki na nasze życie, na rozwój bądź zagładę ziemskiej cywilizacji. W dalszej części wykładu prof. Jakubiak pokazywał, która z tych dwóch nauk jest w stanie opisać w pełni nasz świat lub stworzyć rzeczywisty model wszechświata. Wszystkie te kwestie zostały przedstawione w przystępnej formule, wspartej anegdotami o wielkich postaciach matematyki i fizyki takich jak: Euklides, Newton, Fourier, Banach, Einstein. Jak mówił na zakończenie prof. Jakubiak, ma nadzieję, że konkluzja wykładu może być dla młodzieży inspiracją oraz zachętą do zainteresowania się tymi naukami, bez uprzedzeń i utrwalonych negatywnych przekonań.
Stowarzyszenie Nowoczesna i Innowacyjna Edukacja, działające w Płocku od czterech lat, prowadzi Młodzieżowe Centrum, Płocką Akademię Kultury i Uniwersytet Trzeciego Wieku „Trzecia Młodość”.

tekst i fot.Teresa Radwańska-Justyńska

Zobacz kolejny artykuł

Tysiąc uczniów w lidze przedmiotowej

Prawie tysiąc najzdolniejszych uczniów wystartowało w tegorocznej edycji ligi przedmiotowej organizowanej dla gimnazjalistów i uczniów …