Najnowsze informacje

Georg Koch i Pueri et Puellae Cantores Plocenses wystąpili w katedrze

Na kwietniowy koncert przyjechał do Płocka znakomity organista niemiecki Georg Koch. W katedrze zagrał kompozycje Josepha Rheinbergera, Charlesa Marie Widora i Jana Sebastiana Bacha. Usłyszeliśmy także Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses pod dyrekcją Anny Bramskiej, który wykonał utwory Zieleńskiego, Twardowskiego oraz Polonez Katyński Mirosława Banacha.
Pomysłodawcą koncertów jest organista Wiktor Bramski. Wybudowane w 1907 roku przez firmę Wilhelma Sauera z Frankfurtu organy o charakterze romantycznym są jednymi z najstarszych i najciekawszych w kraju. Strojenie ponad 4300 piszczałek trwa dwa dni. Wykonuje je specjalistyczna firma.
Zanim w 2008 roku rozpoczęły się Płockie Koncerty Organowe, w bazylice od 1996 roku odbywały się tzw. Koncerty przed Hejnałem. Potem powstał Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej. Obecnie w ramach Płockich Koncertów Organowych prezentują się znakomici organiści z całej Europy oraz chóry.
Georg Koch wystąpił w Płocku nie po raz pierwszy. Muzyką organową zainteresował się, gdy był nastolatkiem. Po ukończeniu liceum podjął decyzję o rozpoczęciu nauki w Musikhochschule we Fryburgu. Studiował muzykę kościelną i grę na organach. Część studiów odbył w Bazylei i Paryżu. W stolicy Francji grał m.in. na wspaniałych organach z XIX wieku w kościele Saint Sulpice, słynącym nie tylko z pięknego instrumentu, ale również fresków Delacroix. Tam organistą tytularnym był Charles Widor, francuski kompozytor z przełomu wieku XIX i XX.
Koch jest organistą koncertującym i kantorem. W parafiach należących do Archidiecezji Freiburg edukuje muzyków i kierowników chórów, przygotowuje uczniów do egzaminów. Przeprowadza również inspekcje instrumentów i wydaje opinie dotyczące organów w całym regionie Jeziora Bodeńskiego. Szczególnie interesuje go twórczość Charlesa Marie Widora. Jest edytorem jego dzieł.
Do Płocka wraca chętnie, lubi organy w bazylice katedralnej. Pomiędzy profesją organisty w Polsce i Niemczech dostrzega wiele różnic. W Polsce organiści nie tylko grają podczas mszy, również śpiewają. W Niemczech śpiewają przede wszystkim chóry. Zapytany, czy na śluby pary mogą wybierać dowolny repertuar, odpowiada, że zwraca uwagę, czy propozycja jest odpowiednia do wykonania w kościele. – Niektóre współczesne utwory ze względu np. na tekst zupełnie nie nadają się, aby je grać w świątyni. Dzisiaj lepiej znamy dzieła organowe, bo mamy okazję słyszeć je w radiu albo na płytach. W czasach Bacha publiczność nie miała tej możliwości. Wybory młodych ludzi często podyktowane są modą, niekoniecznie gustami i znajomością muzyki sakralnej – mówi Georg Koch. Zdarzyło się, że na prośbę nowożeńców zagrał utwór Metalliki. Jednak najczęściej wykonuje organową klasykę.
W Płocku usłyszeliśmy Adagio i Finale z II Symfonii Charlesa Marie Widora, utwory Jana Sebastiana Bacha oraz Sonatę na organy nr 4 a-moll Josepha Rheinbergera. Liczna publiczność na koncercie dowodzi, że Płockie Koncerty Organowe w bazylice katedralnej – od niedawna z zaszczytnym statusem pomnika historii, wpisały się w kalendarz wydarzeń muzycznych.
Na kolejny koncert Pueri et Puellae Cantores Plocenses zapraszają 3 maja. O godz. 10.00 chór zapewni oprawę muzyczną mszy świętej w intencji ojczyzny. Na wieczornym koncercie o 19.00 usłyszymy Ave Maria różnych kompozytorów oraz utwory niepodległościowe.

Tekst. i fot. Marta Szatkowska-Kunavar

Zobacz kolejny artykuł

Płoccy chórzyści podbijają Azję

Pueri et Puellae Cantores Plocenses wspaniale zaprezentowali się na kolejnym międzynarodowym festiwalu. Tym razem świętowali …

Wystawa w Galerii Kreatywnej

Płock kilkakrotnie gościł księdza poetę Jana Twardowskiego. Najczęściej przyjeżdżał do Książnicy Płockiej w towarzystwie krytyka …