Ochrona prawna logo firmy. Co należy o niej wiedzieć?

Efektem sukcesu firmy jest marka, która przyciąga klientów. W dobie nasilonej walki konkurencyjnej niezmiernie ważne jest wyróżnienie się na rynku. Zdecydowanie może w tym pomóc charakterystyczne firmowe logo. Zresztą nie musi być ono szczególnie fantazyjne. Ważne, aby pozytywnie kojarzyło się klientom. Poniższy artykuł wyjaśni jakie narzędzia prawne możesz wykorzystać w celu jego ochrony.

Ochrona logo prawem autorskim

Ochroną prawem autorskim objęty jest taki rezultat pracy człowieka, który jest jednocześnie twórczy i ma indywidualny charakter.

Twórczość oznacza, iż subiektywnie nowo powstały twór intelektu (choćby nieznacznie) różni się od innych osiągniętych efektów tego samego działania. W praktyce oznacza to, że logo musi być nowe. Indywidualny charakter przypisuje się dziełu noszącemu unikalne cechy jego twórcy, co niepodważalnie odróżnia je od innych tego samego rodzaju.

Cecha ta szczególnie uwidoczni się, gdy autorem jednego logo jest skory do abstrakcji artysta, drugiego natomiast inżynier ograniczony branżowymi wytycznymi. Choć spełnienie powyższych wytycznych z pozoru wydaje się niewielkim wyzwaniem, to w rzeczywistości objęcie ochroną logo prawem autorskim przysporzyć może także problemów.

Czy każde logo jest chronione prawem autorskim?

Do najczęściej napotykanych trudności w ochronie firmowego logo zaliczyć możemy:

  • Zbyt prostą grafikę – za duży minimalizm może doprowadzić do tego, że logo będzie zwykłym „czarnym napisem na białym tle”. To z kolei może doprowadzić do tego, że sąd nie uzna takiego logo za utwór chroniony prawem autorskim.
  • Nieprzeniesienie praw autorskich – opłacenie faktury za przygotowanie logo nie oznacza, że prawa autorskie do niego przechodzą na nas. W tym celu należy podpisać osobną umowę, o czym bardzo wielu przedsiębiorców zapomina.

Taka umowa jest również ważna z tego powodu, że powinno się w niej znaleźć oświadczenie twórcy, że przygotowane przez niego logo nie jest plagiatem. Nie ma bowiem prostego sposobu na sprawdzenie, czy efekt pracy grafika nie narusza cudzych praw.

Ochrona logo dzięki rejestracji znaku towarowego

Jeśli zależy Ci na ochronie swojego logo, poczuciu bezpieczeństwa, ale także czerpaniu szerszych korzyści z jego wykorzystywania, warto zarejestrować swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym.

Wiele firm decyduje się na ten krok, bowiem zależy im na podwyższonym poziomie ochrony prawnej swojej marki.

O ponad 20 korzyściach, jakie wynikają z takiej rejestracji można przeczytać tutaj: https://znakitowarowe-blog.pl/dlaczego-warto-zastrzec-marke-firmy/

Ile kosztuje zastrzeżenie logo firmy?

Procedura zastrzeżenia znaku towarowego zawsze odnosi się do określonego terytorium.

Rozpatrywać możemy ją z punktu widzenia kraju/ krajów bądź regionu (np. Unii Europejskiej). Jeśli decydujemy się na zarejestrowanie logo Polsce, należy zrobić to w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Postępowanie trwa około 6 miesięcy i obejmuje następujące kroki:

  1. Zgłoszenie, do którego wlicza się opłatę za zgłoszenie w jednej klasie w wysokości 450 PLN (400 PLN online) oraz opłaty za każdą kolejną klasę w wysokości 120 PLN.
  2. Ochronę, do której wlicza się opłatę za dziesięcioletni okres ochronny za każdą klasę w wysokości 400 PLN oraz opłatę za publikację informacji o przydzielonym prawie ochronnym w wysokości 90 PLN.

Jeśli obszar naszego działania sięga poza granice kraju, warto rozważyć zastrzeżenie logo na terenie Unii Europejskiej. Procedura ta także trwa pół roku i obejmuje:

  1. Zgłoszenie i ochronę, które wiążą się z ponoszeniem następujących kosztów: opłatę za zgłoszenie w jednej klasie 1000 EUR (850 EUR online), opłatę za drugą klasę 50 EUR oraz za każdą kolejną klasę 150 EUR.

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.

Zanim jednak zgłosimy firmowe logo do rejestracji warto przeprowadzić tzw. badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Dzięki analizie znaku zyskasz wiedzę, czy twoje logo ma w ogóle szansę na ochronę. Z wielu powodów ochrony możesz nie otrzymać.

Przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej wskazują długą listę przeszkód bezwzględnych i względnych. Przykładowo na ochronę nie ma szans oznaczenie zawierające symbol czerwonego krzyża czy Polski Walczącej. Z drugiej strony właściciel wcześniejszego, podobnego znaku towarowego może złożyć sprzeciw do Twojego zgłoszenia.

Chcąc niknąć problemów prawnych oraz straty pieniędzy warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Rzecznik patentowy po przeprowadzeniu badania wskaże Ci, co powinieneś zrobić, aby obejść ewentualne przeszkody. Z drugiej jednak strony może on za Ciebie poprowadzić całe postępowanie zgłoszeniowe a później pilnować wszelkich terminów na wniesienie opłat.

Co daje rejestracja znaku towarowego?

Niekwestionowane korzyści płynące z zastrzeżenia firmowego logo w Urzędzie Patentowym to:

  • uzyskanie wyłącznych, formalnych praw do marki;
  • zabezpieczenie się przed kradzieżą logo;
  • zyskanie narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją;
  • możliwość łatwego blokowania ofert naruszycieli na Allegro, Olx czy eBay;
  • możliwość posługiwania się charakterystycznym symbolem ®;
  • możliwość licencjonowania logo i czerpaniu dodatkowych korzyści finansowych.

Zastrzeżenie logo firmy jako wzoru przemysłowego.

Taka strategia może stanowić dodatkową ochronę do już zarejestrowanego znaku towarowego.

Znak towarowy chroniony jest jako całość na płaszczyźnie graficznej i fonetycznej. Oznacza to w praktyce, iż aby zabezpieczyć się np. przed wykorzystaniem podobnego logo przy zupełnie innej nazwie, powinno się zastrzec znak słowno-graficzny.

Chcąc chronić każdy wariant kolorystyczny, należałoby dokonać osobnych zgłoszeń co z kolei wpływa na wyższe koszty. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się zatem na zastrzeżenie z jednej strony słownego znaku towarowego a z drugiej logo w kilku wariantach kolorystycznych w formie wzorów.

Korzyści i wady rejestracji logo jako wzoru.

Korzyści:

  • procedura trwa około 14 dni (jeżeli zgłaszamy wzór wspólnotowy);
  • procedura jest prostsza i mniej kosztowna niż rejestracja znaku towarowego;
  • w jednym zgłoszeniu zawrzeć można kilka odmian wzorów, a z każdym kolejnym jednostkowy koszt rejestracji wzoru maleje;
  • świadectwo rejestracji można wykorzystać jako element kampanii marketingowej.

Wady:

  • prawo z rejestracji wzoru przemysłowego trwa maksymalnie 25 lat (znak towarowy może być chroniony teoretycznie wiecznie);
  • ochronie podlega tylko grafika, a nie zawarte w logo słowo (znak towarowy chroni też płaszczyznę fonetyczną);
  • logo nie może funkcjonować na rynku dłużej niż 12 miesięcy przed zgłoszeniem (znak towarowy może być zarejestrowany nawet po 20 latach obecności logo na rynku);
  • w następstwie rejestracji nie nabywa się prawa do korzystania z prestiżowego symbolu ®.

Ochrona logo bez formalnej rejestracji.

Wydawać by się mogło, iż ochrona logo zapewniona jest automatycznie z mocy prawa. To prawda, ale poziom tej ochrony jest minimalny. Ochronę znaku niezarejestrowanego można wywodzić z:

  • Kodeksu cywilnego;
  • ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
  • ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ale raczej tylko w zakresie grafiki).

Zaletą tych przepisów, czyli brak wymogu formalnej rejestracji, staje się zarazem ich wadą.

Dochodząc roszczeń w sądzie w pierwszej kolejności będziemy musieli wykazać, że te prawa istnieją i przysługują właśnie nam. Przy znaku zarejestrowanym sprawa jest banalnie prosta. Wystarczy przedłożyć świadectwo rejestracji, z którego będzie wynikać komu te prawa przysługują (nam), na jakim terytorium i na jakie towary czy usługi.

Przy znakach niezarejestrowanych zakres tej ochrony będziemy musieli wykazywać dowodami. Jeżeli jest ich niewiele bądź są mało przekonujące możemy nie być w stanie zmusić konkurenta do zmiany nazwy, pod którą działa. I właśnie dlatego mówi się, że te przepisy zapewniają jedynie minimalną ochronę, która najczęściej obejmie jedynie terytorium miasta, w którym działamy.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ochrony znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego to obejrzyj poniższe nagranie:

Zobacz kolejny artykuł

Czy komis fotograficzny daje gwarancję na zakupiony produkt, czyli bezpieczne zakupy używanego aparatu

Era cyfrowa sprawiła, że fotografem może być obecnie każdy. Łatwość obsługi sprzętu, brak dodatkowych kosztów …

Zaburzenie połykania, czyli dysfagia – jak sobie z nią radzić?

Choroba nowotworowa, udar, a nawet infekcja krtani, czy gardła – każde z tych schorzeń może …