Zdrożały bilety autobusowe

To już fakt. Od początku maja pasażerowie Komunikacji Miejskiej płacą więcej za bilety autobusowe. O podwyżce cen informowaliśmy czytelników Tygodnika Płockiego już w marcu, kiedy nowe stawki były konsultowane między innymi ze związkami zawodowymi oraz gminami, z którymi KM ma podpisaną umowę na obsługę podmiejskich linii.
Zarządzenie w sprawie podwyżek cen biletów autobusów podpisał w drugiej połowie kwietnia prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. – Od czasu ostatniej podwyżki cen biletów wzrosły koszty funkcjonowania Komunikacji Miejskiej. Musimy urealnić wpływy do tej spółki. Utrzymujemy ją jako miasto. Cały czas inwestujemy w nowoczesny tabor. W tym roku chcemy kupić kolejnych osiem nowych autobusów. Zmieniliśmy rozkłady jazdy. Powstała nowa hala warsztatowa, która pozwala pracownikom spółki w bardziej komfortowych warunkach dbać o tabor. W części te koszty są pokrywane z wpływów z biletów – tłumaczy Andrzej Nowakowski.
Decyzję prezydenta komentują radni. – Nikt z nas nie lubi podwyżek, ale to są pierwsze podwyżki od 2012 roku. W tym czasie wzrosły koszty utrzymania, koszty paliwa oraz koszty wynagrodzeń. Komunikacja publiczna w Płocku rozwija się, widzimy to po autobusach, przystankach – mówi radna PO Joanna Olejnik.
Podwyżkę krytykuje opozycja. – Prezydent jak zwykle nie powiedział, jakie podwyżki planuje w kolejnej kadencji. Mówił o obniżce cen dla uczniów szkół podstawowych, ale nie dodał, że będzie to wiązało się z podwyżką cen biletów dla pozostałych mieszkańców. Dla nas wprowadzenie darmowych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych nie jest do końca adekwatne i odpowiadające potrzebom. Uczniowie podstawówek, przede wszystkim klas I – III mają po pierwsze szkoły zlokalizowane w pobliżu miejsca zamieszkania i nie poruszają się autobusami, a po drugie w dużej mierze rodzice podwożą te dzieci do szkoły. Ta ulga nie była do końca trafiona. Zrozumiałabym, gdyby to dotyczyło uczniów szkół ponadpodstawowych – komentuje szefowa klubu radnych PiS Wioletta Kulpa. – Jak zwykle jestem zaskoczona podwyżką cen biletów, która dotknie każdego, kto będzie korzystać z autobusów. W kampanii wyborczej mówiłam, że to nie jest najlepsze rozwiązanie. Proponowałam bezpłatną komunikację. To jest rozwiązanie, które być może spowodowałoby zwiększenie liczby mieszkańców w Płocku. Prezydent nie jest przyjazny mieszkańcom i proponuje im same podwyżki. Tylko szkoda, że dopiero po wyborach – dodaje.
Jednorazowy bilet normalny w strefie A, czyli w granicach miasta kosztuje 3,20 zł (ulgowy 1,60 zł). Bilet 24-godzinny kosztuje 12 złotych (normalny) lub 6 złotych (ulgowy). 30-dniowy bilet normalny w strefie A na 7 dni w tygodniu, bez limitu przejazdów kosztuje 90 złotych. W ofercie pozostały także bilety 15-dniowe (50 zł/25 zł) oraz 30-dniowe z przejazdami od poniedziałku do piątku (76 zł/38 zł), a także bilety 90-dniowe ważne od poniedziałku do piątku (200 zł/100 zł) oraz ważne przez cały tydzień (236 zł/118 zł). Co ważne bilety 30-dniowe są także dostępne ze zniżką 75 proc.

Reklama
W strefie G bilety jednorazowe kosztują 3,60 zł (normalny) i 1,80 zł (ulgowy). Przejazd na ich podstawie jest możliwy wyłącznie w granicach administracyjnych jednej z obsługiwanych gmin (Bielsk, Brudzeń Duży, Gąbin, Gozdowo, Nowy Duninów, Radzanowo, Słupno, Stara Biała, Staroźreby, Łąck) z wyłączeniem obszaru wyznaczonego przez granice administracyjne Gminy – Miasto Płock.
W strefie B – przejazd pomiędzy dwoma sąsiednimi gminami – bilet jednorazowy kosztuje 5 zł (normalny) i 2,50 zł (ulgowy). W strefie C – przejazd pomiędzy trzema lub więcej sąsiadującymi ze sobą gminami kosztuje 7,60 zł (normalny) i 3,80 zł (ulgowy). W strefach B i C obowiązują także bilety krótkookresowe oraz długookresowe.
Pierwsze widoczne zmiany w płockiej Komunikacji Miejskiej zaczęły zachodzić w 2012 roku, kiedy spółka komunikacyjna wzbogaciła swój tabor o kilkanaście nowych autobusów. Wtedy też zmieniły się trasy części linii autobusowych. Od tego czasu były wprowadzone kolejne zmiany. Uruchomione zostały nowe linie podmiejskie: 120 do Staroźreb przez Radzanowo, 121 do Rogozina oraz linie L1 w gminie Gąbin, L2 w gminie Staroźreby. Z Podolszyc do Orlenu dojeżdża druga już linia pospieszna – B. Linia nocna N2 dojeżdża do Ciechomic. Dodatkowe kursy zostały uruchomione na liniach 4, 31, 32, 33, 35. Wydłużone zostały lub dodane kursy do Rempina w gminie Gozdowo, Nowej Wsi w gminie Nowy Duninów, Dobrzykowa w gminie Gąbin, Główiny i Sobowa w gminie Brudzeń Duży, do Wyszyny przez Ludwikowo w gminie Stara Biała oraz do Radzanowa.
W 2015 roku trasy linii podmiejskich na terenie Płocka zostały wydłużone w związku z przeniesieniem pętli linii podmiejskich z Jachowicza na dworzec kolejowy przy skrzyżowaniu ulic Dworcowej i Chopina. Wydłużona została trasa linii 4 z Borowiczek do pętli Św. Huberta na osiedlu Parcele. Linia nr 2 kursuje przez przystanek przy Stoczni. Wybrane kursy linii nr 14 zostały wydłużone do ulicy Gościniec. Linie nr 4 i 24 zostały skierowane przez pl. Dąbrowskiego przy szpitalu Św. Trójcy. Wreszcie wydłużona została trasa linii nr 15 na Podolszyce przez ulice Boryszewską i Żyzną.
Wymienione zostały prawie wszystkie wiaty przystankowe. Nowe są estetyczne, wykonane według jednego wzoru, wiele z nich wyposażonych jest w monitoring oraz tzw. bezpieczny przycisk, który pozwala wezwać pomoc. Przy wielu z nich znajdują się elektroniczne tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, który podaje rzeczywisty czas przyjazdu autobusu. Uruchomione zostały stacjonarne biletomaty.

Jacek Danieluk
fot. D. Ossowski

Zobacz kolejny artykuł

Trwa przebudowa budynku na potrzeby Mediateki

Zmiany przy ul. Kościuszki Trwają prace rozbiórkowe przy ulicy Kościuszki 3b. W przebudowanych obiektach swoją …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.