Najnowsze informacje
anal pump

Wokół sonaty

Poprzednie edycje Festiwalu Chopiniana poświęcone były m.in. takim gatunkom muzycznym jak polonez, nokturn czy mazurek. W tym roku króluje sonata. – Chopin z jednej strony bazował na tradycji. Z drugiej – wyznaczał nowe kierunki pianistyki. Dominantą każdego koncertu będzie tonacja – podkreślał dyrektor artystyczny Festiwalu, Lech Dzierżanowski. W sobotę i niedzielę w Opactwie Pobenedyktyńskim odbyły się pierwsze koncerty Chopinianów.
Na inaugurację usłyszeliśmy Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina – dzieło, które zachwyca proporcjami. Kompozytor napisał je w posiadłości George Sand w Nohant, a dedykować postanowił swojej długoletniej uczennicy, hrabiance Émilie de Perthuis. Pianistka Zuzanna Pietrzak wykonała także Sonatę h-moll S. 178 Ferenca Liszta, kompozytora, który był twórcą formy recitalu fortepianowego i prawie rówieśnikiem Chopina. Podobno doskonale interpretował utwory polskiego kolegi. Chopin podziwiał go jako pianistę, nie cenił jako kompozytora. Obydwie sonaty h-moll weszły do kanonu najwybitniejszych dzieł epoki romantyzmu.

B-moll w trzech językach
W niedzielny wieczór słuchaliśmy natomiast sonat w tonacji b-moll, aż w trzech językach. A to za sprawą trójki znakomitych kompozytorów wykonanych dzieł: Rachmaninowa, Chopina i mniej znanego w Polsce czeskiego pianisty – Jana Vořiśka. Ostatni z wymienionych był wielbicielem Beethovena. Twórcze lata spędził w Wiedniu. Jego trzyczęściowa, też nawiązująca do mistrza Sonata b-moll op. 20, jest ostatnim ukończonym dziełem młodego artysty.
W tej samej tonacji, która pojawiła się w epoce romantyzmu, napisał swoją sonatę op. 35 nr 2 Fryderyk Chopin. Włączył do niej powstały wcześniej marsz żałobny (Marche funebre). Podobno bardzo sugestywnie grał go Rachmaninow. Niewykluczone, że również emocje zawarte w dziele Chopina wpłynęły na kształt drugiej Sonaty b-moll op. 36 Sergiusza Rachmaninowa. Do rozpoczętego w 1913 roku dzieła kompozytor wrócił ponownie w 1931 i tę wersję wykonała nagrodzona owacyjnie Agnieszka Przemyk-Bryła. O utworach opowiadał Konrad Mielnik.
Kolejne koncerty Chopinianów odbędą się 16 i 17 września.
16 września (sobota), godz. 18.00, Opactwo Pobenedyktyńskie: Od Scarlattiego do Strawińskiego. Subiektywna historia sonaty. Wykonawcy: Petra Matejová (Czechy) – fortepian Bechstein, Konrad Mielnik – słowo o muzyce. Program: Domenico Scarlatti Allegro z Sonaty C-dur K 73, Sonata c-moll K 73 Allegro Minuetto I, Minuetto II; Fryderyk Chopin Sonata c-moll op. 4 nr 1 Allegro maestoso, Minuetto. Allegretto, Larghetto, Finale. Presto; Leoš Janáček Sonata 1X 1905 Předtucha (Przeczucie) Con moto, Smrt (Śmierć) Adagio; Igor Strawiński Sonata d= 112, Adagietto, d= 112.
17 września (niedziela), godz. 18.00, Opactwo Pobenedyktyńskie: Koncert kameralny Sonaty w g-moll. Wykonawcy: Marcin Zdunik – wiolonczela, Łukasz Długosz – flet, Andrzej Jungiewicz – fortepian, Konrad Mielnik – słowo o muzyce. Program: Fryderyk Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65 Allegro moderato, Scherzo, Allegro con brio, Largo, Finale. Allegro; César Franck Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (w wersji na flet i fortepian) Allegro moderato, Allegro, Ben moderato. Recitativo-fantasia, Allegretto poco mosso; Fryderyk Chopin Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 8 (w wersji na flet, wiolonczelę i fortepian) Allegro con fuoco, Scherzo. Con moto ma non troppo, Adagio sostenuto, Finale. Allegretto. Organizatorem Festiwalu Chopiniana jest Mazowiecki Instytut Kultury.

(lesz)

Zobacz kolejny artykuł

Sylwestrowy wieczór

Na Sylwestra kulturalnego, ale z lżejszym repertuarem zapraszają Płocka Orkiestra Symfoniczna i Teatr Dramatyczny im. …