Najnowsze informacje
anal pump

Wokół sonaty

Poprzednie edycje Festiwalu Chopiniana poświęcone były m.in. takim gatunkom muzycznym jak polonez, nokturn czy mazurek. W tym roku króluje sonata. – Chopin z jednej strony bazował na tradycji. Z drugiej – wyznaczał nowe kierunki pianistyki. Dominantą każdego koncertu będzie tonacja – podkreślał dyrektor artystyczny Festiwalu, Lech Dzierżanowski. W sobotę i niedzielę w Opactwie Pobenedyktyńskim odbyły się pierwsze koncerty Chopinianów.
Na inaugurację usłyszeliśmy Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina – dzieło, które zachwyca proporcjami. Kompozytor napisał je w posiadłości George Sand w Nohant, a dedykować postanowił swojej długoletniej uczennicy, hrabiance Émilie de Perthuis. Pianistka Zuzanna Pietrzak wykonała także Sonatę h-moll S. 178 Ferenca Liszta, kompozytora, który był twórcą formy recitalu fortepianowego i prawie rówieśnikiem Chopina. Podobno doskonale interpretował utwory polskiego kolegi. Chopin podziwiał go jako pianistę, nie cenił jako kompozytora. Obydwie sonaty h-moll weszły do kanonu najwybitniejszych dzieł epoki romantyzmu.

B-moll w trzech językach
W niedzielny wieczór słuchaliśmy natomiast sonat w tonacji b-moll, aż w trzech językach. A to za sprawą trójki znakomitych kompozytorów wykonanych dzieł: Rachmaninowa, Chopina i mniej znanego w Polsce czeskiego pianisty – Jana Vořiśka. Ostatni z wymienionych był wielbicielem Beethovena. Twórcze lata spędził w Wiedniu. Jego trzyczęściowa, też nawiązująca do mistrza Sonata b-moll op. 20, jest ostatnim ukończonym dziełem młodego artysty.
W tej samej tonacji, która pojawiła się w epoce romantyzmu, napisał swoją sonatę op. 35 nr 2 Fryderyk Chopin. Włączył do niej powstały wcześniej marsz żałobny (Marche funebre). Podobno bardzo sugestywnie grał go Rachmaninow. Niewykluczone, że również emocje zawarte w dziele Chopina wpłynęły na kształt drugiej Sonaty b-moll op. 36 Sergiusza Rachmaninowa. Do rozpoczętego w 1913 roku dzieła kompozytor wrócił ponownie w 1931 i tę wersję wykonała nagrodzona owacyjnie Agnieszka Przemyk-Bryła. O utworach opowiadał Konrad Mielnik.
Kolejne koncerty Chopinianów odbędą się 16 i 17 września.
16 września (sobota), godz. 18.00, Opactwo Pobenedyktyńskie: Od Scarlattiego do Strawińskiego. Subiektywna historia sonaty. Wykonawcy: Petra Matejová (Czechy) – fortepian Bechstein, Konrad Mielnik – słowo o muzyce. Program: Domenico Scarlatti Allegro z Sonaty C-dur K 73, Sonata c-moll K 73 Allegro Minuetto I, Minuetto II; Fryderyk Chopin Sonata c-moll op. 4 nr 1 Allegro maestoso, Minuetto. Allegretto, Larghetto, Finale. Presto; Leoš Janáček Sonata 1X 1905 Předtucha (Przeczucie) Con moto, Smrt (Śmierć) Adagio; Igor Strawiński Sonata d= 112, Adagietto, d= 112.
17 września (niedziela), godz. 18.00, Opactwo Pobenedyktyńskie: Koncert kameralny Sonaty w g-moll. Wykonawcy: Marcin Zdunik – wiolonczela, Łukasz Długosz – flet, Andrzej Jungiewicz – fortepian, Konrad Mielnik – słowo o muzyce. Program: Fryderyk Chopin Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65 Allegro moderato, Scherzo, Allegro con brio, Largo, Finale. Allegro; César Franck Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (w wersji na flet i fortepian) Allegro moderato, Allegro, Ben moderato. Recitativo-fantasia, Allegretto poco mosso; Fryderyk Chopin Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 8 (w wersji na flet, wiolonczelę i fortepian) Allegro con fuoco, Scherzo. Con moto ma non troppo, Adagio sostenuto, Finale. Allegretto. Organizatorem Festiwalu Chopiniana jest Mazowiecki Instytut Kultury.

(lesz)

Zobacz kolejny artykuł

Koncert fortepianowy na inaugurację sezonu

Występ rosyjskiego pianisty Andrei Korobeinikova rozpocznie 41. sezon artystyczny Płockiej Orkiestry Symfonicznej. Solista zagra Koncert …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.