Najnowsze informacje
anal pump

Muzyka na Wielki Tydzień

Niezwykłych muzycznych wrażeń dostarczyli płockiej publiczności organizatorzy koncertów odbywających się w tygodniu przed świętami wielkanocnymi. Bazylika katedralna i kościoły parafialne rozbrzmiewały wyjątkowymi dziełami literatury muzycznej, w wykonaniu chórów z Olsztyna, Lwowa, Suwałk. W Muzeum Mazowieckim otwarcie wystawy fotograficznej uświetnił recital Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses.
Pierwszy koncert towarzyszył ekspozycji Czesława Czaplińskiego pt. „Via Dolorosa. Ze śmierci do życia” otwartej w Muzeum Mazowieckim. Fotografie przedstawiają drogę krzyżową w Jerozolimie. Autor przemierzył ją 16 września 2005 r. wraz z ks. Wiesławem Niewęgłowskim oraz Krzysztofem Strykierem. Zdjęcia powstawały rankiem, zanim licznie odwiedzający Jerozolimę turyści wyruszyli na pielgrzymkowy szlak. Autorem komentarzy do zdjęć na wystawie jest ks. Wiesław Niewęgłowski.
Druga część wystawy to fotografie stacji drogi krzyżowej namalowane przez artystę Franciszka Maśluszczaka dla kościoła Wniebowstąpienia Pańskiego na warszawskim Ursynowie. – Droga krzyżowa powstawała prawie trzy lata. Malowaniu towarzyszyła muzyka, bo w tym samym czasie w kościele budowano organy. To było jak poezja ducha, której potrzebuje artysta dla stworzenia dzieła – opowiadał obecny na otwarciu wystawy artysta Franciszek Maśluszczak.
Wernisaż uświetnił występ chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses pod dyrekcją Anny Bramskiej, który zaśpiewał m.in. piękne Miserere Mei, Deus Gregorio Allegriego, kompozytora I połowy XVII wieku. Ten słynny dziewięciogłosowy utwór przeznaczony był do wykonywania wyłącznie raz do roku, w okresie Wielkiego Tygodnia w Kaplicy Sykstyńskiej.
Dzień później w bazylice katedralnej wspaniale zabrzmiało słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Światowej sławy arcydzieło wykonali: Chór Cantores Varmienses, Płocka Orkiestra Symfoniczna i soliści: Marcela Wierzbicka – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Emil Ławecki – tenor, Dominik Opaliński – bas. Koncert poprowadził dyrygent Benedykt Błoński.
W sobotę w pięciu płockich kościołach parafialnych odbyły się koncerty pasyjne pod tytułem „Via Dolorosa” i „Via Crucis”. W kościele św. Wojciecha na Podolszycach Południe słuchaliśmy przejmującego misterium pasyjnego „Via Dolorosa” opartego na tekstach mistyczki Anny Emmerich, które posłużyły do scenariusza filmu Pasja Mela Gibsona. Teksty przeplatały się z tradycyjnymi polskimi pieśniami pasyjnymi kontemplującymi Mękę Pańską. Wykonawcami utworu byli Suwalski Chór Kameralny „Viva Musica”, kwintet klarnetowy oraz narrator Przemysław Turowski. Całość poprowadził dyrygent Grzegorz Bogdan. Mecenasem koncertów był ORLEN S.A.
Muzyczną kontemplację czasu Wielkiego Postu zakończył występ gości – uznanego lwowskiego chóru Dudaryk. W bazylice katedralnej chórzyści zaśpiewali w ramach Płockich Dni Muzyki Chóralnej. Wspaniały koncert złożony z utworów różnych twórców (od XIV do XX wieku) został nagrodzony gromkimi brawami. Chór pożegnał się ze słuchaczami wykonaniem hymnu Gaude Mater Polonia. Organizatorami Festiwalu Płockie Dni Muzyki Chóralnej są: Stowarzyszenie Przyjaciół Katedralnego Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses, Parafia Katedralna w Płocku, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki oraz Urząd Marszałkowski.
(lesz)

Zobacz kolejny artykuł

Fotografia Elżbiety Dzikowskiej w PGS

– Fotografuję naturę z bliska. Zdjęcia makro zmieniam na duże formaty sprawiając, że rzeczywistość staje …