Najnowsze informacje

50-lecie wystawy „Secesja w Polsce” w Muzeum Mazowieckim

– Będziemy robić dokumentację ruchów komunistycznych, ale secesją też się zajmiemy – miał powiedzieć Marian Sołtysiak, pierwszy dyrektor Muzeum. Władza zgodziła się, by miasto z Petrochemią w tle miało własną placówkę, ale secesji nikt nie chciał. Uważana była za burżuazyjny relikt minionej epoki. – Nawet historycy sztuki nie cenili dekoracyjnych przedmiotów młodopolskiego zdobnictwa, uważając je za wyraz złego smaku – przypominał historię płockiej kolekcji dyrektor Leonard Sobieraj. Z okazji półwiecza wystawy „Secesja w Polsce” Muzeum Mazowieckie gościło jej twórców, sympatyków, muzealników i sponsorów.
Pierwsza ekspozycja (1967) pokazana jeszcze w Domu pod Opatrznością, ówczesnej siedzibie Muzeum, zrobiła furorę. Zwróciła uwagę na Płock. Autorką scenariusza była zafascynowana sztuką art nouveau Anna Gradowska. Muzeum miało wtedy jedynie kilka obiektów, w tym obraz Władysława Wankie i kilkanaście przedmiotów dekoracyjnych. Resztę wypożyczono z Muzeum Narodowego w Warszawie i w drodze użyczeń – z Krakowa, Łodzi, Poznania, także od osób prywatnych, również płocczan. Minęło kilkadziesiąt lat i dziś to inne muzea zabiegają o udostępnienie eksponatów na wystawy. Płockie zbiory widzieli mieszkańcy Paryża, Zagrzebia, Wiednia, Darmstadt.
Wydarzeniem stała się druga prezentacja sztuki secesyjnej w 1973 roku za dyrekcji Tadeusza Zaremby. Muzeum przeniosło się wówczas do gmachu opactwa pobenedyktyńskiego. Siedem sal zaaranżowano na stylowe wnętrza mieszkalne z przełomu XIX i XX wieku. Zaprezentowano także malarstwo, rzeźbę i rzemiosło tego okresu. Obiekty pochodziły głównie z Muzeum Narodowego. Jego dyrektor, profesor Stanisław Lorentz, przekazał 33 dzieła sztuki autorstwa m.in. Axentowicza, Malczewskiego, Mehoffera, Sichulskiego czy Tetmajera, które dzisiaj stanowią perłę kolekcji malarstwa. Opiekę merytoryczną nad zbiorami sprawował Dział Sztuki. Kolejni jego kierownicy to Krystyna Hejke, Zofia Samusik-Zaremba, Iwona Korgul-Wyszatycka. Przeprowadzka Muzeum na Tumską 8 w 2004 roku sprawiła, że kolekcja zabłysła w naturalnych wnętrzach secesyjnej kamienicy. Dziś już na kilku piętrach podziwiać można liczące się w Europie zbiory.
– Rehabilitacja secesji zaczęła się od Płocka. W powszechnej opinii uważana była za brzydką i nieinteresującą. Z perspektywy widać, że muzeum pięknie się nią zajęło – mówił prof. dr hab. Andrzej Olszewski, jeden z twórców wystawy. Jubileusz Muzeum Mazowieckie uczciło dziełem medalierskim. Wybita w Mennicy Polskiej płaskorzeźba przedstawia znajdujący się w zbiorach obraz Axentowicza „Wiosna” – portret kobiety z tulipanem i zwierciadłem – atrybut rozkwitającego życia. Autorką plakiety wg pomysłu rzeźbiarza Tomasza Bylickiego jest Anna Beata Wątróbska-Wdowiarska, główny medalier mennicy. Plakietą uhonorowani zostali twórcy tamtej kolekcji: profesorowie Irena Huml, Andrzej Olszewski i muzealnicy, którzy ją przez lata budowali: Kazimierz Czarnecki, Zofia Samusik Zaremba, Krzysztof Kornacki, Iwona Korgul-Wyszatycka, Grażyna Tryka, Krystyna Suchanecka. Dyrektor Leonard Sobieraj dziękował pracownikom Działu Sztuki i Radzie Naukowej Muzeum Mazowieckiego – prof. Annie Sieradzkiej i Janowi Rzeszotarskiemu, dyrektorowi Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu.
Tomasz Kominek, dyrektor delegatury urzędu marszałkowskiego w Płocku, wręczył Leonardowi Sobierajowi przyznany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego Medal Pamiątkowy „Pro Masovia”. Wiceprezydent Roman Siemiątkowski przekazał do zbiorów nowy eksponat – secesyjną lampę. Wioletta Kulpa – delegat prezesa ds. społeczności lokalnej w PKN ORLEN poinformowała, że Koncern podpisał z Muzeum umowę o współpracy na kolejne trzy lata.
Uroczystość uświetnił występ pianisty Jarosława Domagały. Na finał otwarto wystawę planszową prezentującą muzealną kolekcję obiektów w stylu art nouveau.

(lesz)

Zobacz kolejny artykuł

Muzyczne fascynacje

Franciszek Olkowski jest kolekcjonerem szczęśliwym. Zbiera wszystko, co go interesuje i co mu się podoba. …