Najnowsze informacje
anal pump
fot. J. Danieluk

Blisko 20 mln złotych wykorzystanych w ostatniej chwili

Na przebudowę ulicy Dobrzyńskiej, budowę ul. Traktowej i fragmentu Maszewskiej płockiemu samorządowi udało się pozyskać 19,8 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007–2013. To była ostatnia szansa na pozyskanie środków unijnych z poprzedniej perspektywy finansowej.
Na odcinku ul. Dobrzyńskiej od skrzyżowania z ul. Zglenickiego do ronda Grabskich powstała niezbędna infrastruktura podziemna i naziemna. Wybudowano lub przebudowano istniejące ulice. Powstają także nowe chodniki, ścieżki rowerowe i przejścia dla pieszych. Zrealizowano nowoczesne oświetlenie drogowe z wykorzystaniem technologii LED. W ramach tej części inwestycji powstały bezpieczne skrzyżowania typu rondo: pierwsze na skrzyżowaniu ul. Dobrzyńskiej z ul. Traktową i Maszewską, drugie na skrzyżowaniu ul. Dobrzyńskiej z ul. Medyczną, trzecie – na rozbudowanym skrzyżowaniu ul. Dobrzyńskiej i Zglenickiego.
Ulica Traktowa, która była drogą gruntową, została zbudowana od podstaw. Powstało skrzyżowanie ul. Szpitalnej z ul. Traktową w ciągu drogi wojewódzkiej nr 562 w postaci ronda. Ponadto zakres projektu obejmował budowę niezbędnej infrastruktury, tj. kanalizacji sanitarnej i deszczowej, gazowej, telekomunikacyjnej i wodociągowej, budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz oświetlenia LED. Cała inwestycja kosztowała ponad 24 miliony złotych. Wykonawcą robót była firma Kobylarnia. – Bez unijnego dofinansowania nie byłoby nas stać na realizację tej inwestycji – mówi prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
Przed Świętami Bożego Narodzenia z zakresem wykonanych prac zapoznał się marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. – To była inwestycja realizowana w ekspresowym tempie. Pod koniec każdej perspektywy finansowej generują się pewne oszczędności. Oczywiście istniało pewne niebezpieczeństwo, że inwestor, czyli miasto, musiało zakończyć prace i rozliczyć się do 31 grudnia 2015 r. To, że zarząd województwa zaufał miastu, zaowocowało tym, że mamy piękny fragment drogi – mówi Adam Struzik.
W latach 2007–2013 dzięki środkom z budżetu samorządu województwa mazowieckiego wyremontowano lub wybudowano ponad 134 km dróg. Inwestycje pochłonęły w sumie ponad 206 mln złotych. – W tym okresie subregion płocki był znaczącym beneficjentem środków europejskich we wszystkich dziedzinach życia. Z unijnego dofinansowania skorzystały placówki ochrony zdrowia i kultury, turystyka, szkoły i uczelnie wyższe. Warto podkreślić, jak dzięki środkom unijnym zmieniła się rzeczywistość, w której żyjemy. To zaprzecza skrótom myślowym, że nie udało się nic zrobić, że pieniądze europejskie zostały zmarnotrawione, że budowano powyżej kosztów – dodaje Adam Struzik.
W rozpoczynającej się perspektywie finansowej na lata 2014–2020 w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego będzie do wykorzystania ponad 2,88 mld złotych. – To jest inny program. Mamy już niestety status regionu lepiej rozwiniętego, w związku z tym poziom wsparcia jest mniejszy. Na udział własny trzeba zabezpieczyć 20 procent. Inne są preferencje. Oczywiście będziemy dążyli do współpracy z samorządami całego województwa. Chcemy też realizować inwestycje w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. W tej chwili wciąż trwa wymiana korespondencji z Ministerstwem Rozwoju. Musimy mieć jasność co do zakresu możliwych realizacji, ponieważ Unia Europejska bardzo niechętnie zgadza się w nowej perspektywie na finansowanie dróg lokalnych. Jednak myślę, że wynegocjujemy z ministerstwem, a być może także z Komisją Europejską możliwość realizacji przedsięwzięcia w ramach RIT – mówi Adam Struzik.
Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski przyznaje, że miasto jest przygotowane do składania projektów w konkursach w ramach nowej perspektywy finansowej UE. – Mamy już w projekcie budżetu na 2016 rok oraz w Wieloletniej Perspektywie Finansowej na lata kolejne zarezerwowane środki własne na budowę dwóch kolejnych odcinków obwodnicy oraz rewitalizację nabrzeża i części centrum miasta – mówi. (jac)

Zobacz kolejny artykuł

Unijne miliony dla Płocka

W drugiej połowie przyszłego roku na płockie ulice wyjedzie 25 nowych, hybrydowych autobusów. Zostanie też …

Jeden komentarz

  1. A może tzw.władze miasta skoncza z zadluzaniem naszego miasta. Dlaczego inwestycje, szczegolnie te z dofinansowaniem z UE, nie sa realizowane w oparciu o własne srodki, tylko kredyty. Dlaczego konsekwencja realizowanych inwestycji w tym miescie jest wzrost jego zadluzenia. Jeżeli nie stać nas na realizajce inwestycji to jej nie planujemy.
    Czy JASNIE PAN PREZYDENT tak samo planuje wydatki w swoim domu, czy może tam zona trzyma twarda reka budżet,… i niepozwala na EXTRA okazyjne KREDYTY.
    SKONCZCIE z zadluzaniem miasta, nie okłamujcie biednych mieszkancow, ze macie wszystko pod kontrola. TO MY mieszkancy PLOCKA płacimy za kredyty w cenie smieci, wody,…itd.