Najnowsze informacje
anal pump

Z Płocka do Modlina pociągiem

Być może za kilkanaście lat będziemy jeździć z Płocka do Modlina pociągiem. Przy modlińskim lotnisku powstanie stacja przesiadkowa, dzięki której płocczanie będą mogli kontynuować podróż do Warszawy lub na północ kraju. Na taki pomysł wpadli radni z klubu Platformy Obywatelskiej Sejmiku Województwa Mazowieckiego. W ubiegłym tygodniu, podczas konferencji prasowej przedstawiciele Zarządu Województwa zaprezentowali wstępną koncepcję nowej linii kolejowego dla Płocka, łączącej w jednym wariancie Płock z Modlinem, w drugim Płock z Sochaczewem.

– Rozwój Płocka jest uzależniony od rozwoju komunikacyjnego. Mam na myśli przede wszystkim komunikację ze stolicą i innymi dużymi ośrodkami. Zazdroszczę kolegom parlamentarzystom z Wrocławia, Szczecina, Krakowa, Katowic, którzy jadą do stolicy krócej niż ja. Nie używają samochodu, ale właśnie o to chodzi, żeby używać bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych środków komunikacji, takich jak kolej i połączenia lotnicze – mówił senator Eryk Smulewicz.
Obecnie z Płocka do Warszawy jeździ dziennie tylko jeden bezpośredni pociąg. Oprócz tego są cztery możliwości dojazdu z przesiadkami. Czas przejazdu jest jednak długi. 180-kilometrową trasę przez Kutno bezpośredni pociąg pokonuje w 2 godziny i 48 minut. Jeśli wybierzemy połączenie z przesiadką na stacji w Kutnie podróż może się wydłużyć do ponad 3,5 godziny. Alternatywą są połączenia drogowe, które zajmują około 2 godzin. Tu możliwości jest kilka. Pierwsza i najbardziej popularna trasa, o długości 107 km, prowadzi krajową 62 do drogi nr 7 w Zakroczymiu. Kolejna, o długości 120 km, wiedzie drogą wojewódzką nr 567 do Góry, gdzie wjeżdża się na krajową 10. Podobną długość ma trasa przez Wyszogród i Sochaczew. Warto dodać, że codziennie trasą Płock – Warszawa jeździ ponad 2 tysiące osób. 80% z nich korzysta z autobusów PKS i prywatnych busów, 20% jeździ samochodami osobowymi, a jedynie około 100 osób koleją.
Na zlecenie radnych PO Instytut Rozwoju i Promocji Kolei oraz firma spin.doc – doradztwo europejskie przygotowała wstępną koncepcję budowy połączenia kolejowego do Płocka. Ma to być sposób na spopularyzowanie tej formy transportu.
Przygotowano dwa warianty połączenia. Wariant A przewiduje połączenia Płocka z Modlinem i dalej przez Nowy Dwór Mazowiecki i Legionowo z Warszawą. Wariant B to połączenie Płocka z Sochaczewem, jednak jego minusem jest konieczność wybudowania mostu kolejowego przez Wisłę w Wyszogrodzie. Dlatego przedstawiciele Zarządu Województwa Mazowieckiego przyznali, że najbardziej korzystny wydaje się wariant A, który przewiduje dwie opcje.
Wybudowanie połączenia kolejowego pomiędzy Płockiem a Modlinem jest korzystne nie tylko z powodów finansowych. Największe znaczenie ma fakt utworzenia lotniska pasażersko – towarowego w Modlinie, przy którym powstałaby stacja kolejowa, umożliwiająca dalszą podróż zarówno do Warszawy, jak też na północ kraju.
Linia kolejowa według jednej z opcji (długość 124 km) w wariancie mogłaby przebiegać przez Słupno, Bodzanów, Małą Wieś, Wyszogród, Rębowo do Modlina. Według drugiej opcji (długość 110 km) przez Bodzanów, Stary Niacpolsk do Modlina.
Koszt budowy takiego połączenia to blisko 2,9 mld zł. Do Modlina pociąg dojeżdżałby w niespełna godzinę, do Warszawy podróż trwałaby o godzinę krócej niż dziś. Zakup taboru to koszt około 100 mln zł. To koszt, który bezpośrednio może ponieść Urząd Marszałkowski lub przewoźnik, który zajmie się przewozami na tej trasie. To szacunkowe kwoty, które mogą się zmienić w zależności od kosztów wykonania i cen gruntów, które trzeba będzie wykupić. Być może w 2011 roku Urząd Marszałkowski znajdzie pieniądze na przygotowanie dokumentacji projektowej całego przedsięwzięcia. Nie ma też szans na sfinansowanie inwestycji przed 2014 r. Mazowieccy samorządowcy z PO liczą na pozyskanie środków z perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020.
– Koszty są oczywiście olbrzymie. W optymalnym wariancie realizacją mogłoby się zająć Ministerstwo Infrastruktury. Dodam jeszcze, że koszt około trzech miliardów złotych to trzyletnie „janosikowe”, jakie nasze województwo płaci co roku na rzecz innych województw – wyjaśnia wicemarszałek województwa mazowieckiego Ludwik Rakowski.
– Poparcie dla idei budowy połączenia kolejowego nie tylko wpisuje się w koncepcję rozwoju województwa mazowieckiego, ale również w koncepcję zagospodarowania przestrzennego kraju, w której jest pokazane połączenie kolejowe pomiędzy Modlinem, Płockiem, Włocławkiem i Toruniem. To jeden z elementów rozwiązań kolejowych, które powinny się pojawić – przekonywał wicemarszałek województwa mazowieckiego Stefan Kotlewski.   
Jacek Danieluk

Zobacz kolejny artykuł

Dachowanie samochodu w Bończy

W sobotę, 4 listopada około godziny 8.30 doszło do niebezpiecznego zdarzenia w miejscowości Bończa na …