Najnowsze informacje
anal pump

Sygnalizacja jest niezbędna!

Trzeba to jasno stwierdzić: nie popisali się ci, którzy odpowiadają za zaprojektowanie i ostateczne zatwierdzenie rozwiązań komunikacyjnych w kontekście dróg dojazdowych do nowego mostu. Rozumiemy, że nie starczyło funduszy na bezkolizyjne wjazdy na most i zjazdy z niego. Jeśli się jednak zaprojektowało rondo przy wjeździe na przeprawę na Podolszycach, to trzeba je było wykonać tak, żeby kierowcy przed wjazdem na nie musieli zwalniać. Tak się nie stało. W efekcie kolizje są tu na porządku dziennym. Najwyższy czas uruchomić sygnalizację świetlną, nawet narażając się na korki. Życie ludzkie jest w tym wypadku najważniejsze.

Nowy most został oddany do użytku 13 października wieczorem. Błyskawicznie podjęto wówczas decyzję o uruchomieniu sygnalizacji świetlnej na rondzie na Wyszogrodzkiej. Policjanci z przerażeniem obserwowali jak kierowcy jeżdżą na pamięć, nie zwracając uwagi na znaki i wymuszając pierwszeństwo na pojazdach znajdujących się na rondzie. Światła były włączone do popołudnia 18 października.
– Od tego czasu na rondzie występują znaczne utrudnienia w ruchu związane z tym, że kierowcy jeżdżą na pamięć i nie patrzą na znaki. Odnotowaliśmy już jeden, na szczęście niegroźny wypadek i ponad 20 kolizji. Wielu kierowców zostało ukaranych mandatami za wymuszenie pierwszeństwa. Najgorzej było 20 października, kiedy doszło do 14 kolizji. Trzeba jednak pochwalić kulturę kierowców, którzy znajdując się na rondzie i mając pierwszeństwo, zwalniają. Dzięki temu udało się uniknąć wielu zdarzeń – powiedział oficer prasowy płockiej policji sierż. sztab. Mariusz Gierula.
Policja przyznaje, że rondo nie jest wyprofilowane tak, żeby zmusić kierowców do zatrzymania i przepuszczenia tych, którzy już są na rondzie. Nowa, szeroka droga o trzech, a miejscami nawet czterech pasach ruchu zachęca kierowców jadących na Podolszyce lub do centrum, do szybkiej jazdy. Nie zwracają uwagi na ustawione znaki i zapominają o obowiązku przepuszczenia pojazdów, które na rondzie już się znajdują.
– Oznakowanie ronda jest bardzo dobre. Ostatnio na nasz wniosek zostało ono doznakowane. Już 150 metrów przed rondem stoją tablice przypominające o zmianie pierwszeństwa – dodaje Mariusz Gierula.
Jednak policjanci nieoficjalnie przyznają nam rację, że docelowo na rondzie Wojska Polskiego na Wyszogrodzkiej powinna jednak działać sygnalizacja świetlna.
Część kierowców już teraz chętnie stałaby w korkach, byle tylko przez rondo przejechać bezpiecznie. Nie odstraszają ich nawet wyniki eksperymentów przeprowadzonych już rok temu. Kiedy włączono sygnalizację świetlną w miejscu, gdzie teraz jest rondo Wojska Polskiego, korki aut jadących po południu w stronę Podolszyc sięgały wiaduktu na Piłsudskiego. Podobnie było 9 października tuż przed oddaniem mostu do użytku. Światła na próbę miały być włączone przez kilka godzin. Jednak policjanci przyglądający się tej operacji widząc tworzące się korki, kazali wyłączyć światła po kilkunastu minutach. Wówczas wszyscy kierowcy bez wyjątku zgadzali się z tą decyzją. Część z nich zaczęła jednak zmieniać zdanie. Wielu kierowców obawia się jeździć przez rondo na Wyszogrodzkiej. Niektórzy boją się rozpędzonych samochodów mknących Wyszogrodzką, inni po prostu nie wiedzą, jak na rondzie się zachować. Stąd coraz głośniejsze prośby o włączenie sygnalizacji świetlnej.
Światła w godzinach szczytu
Miejski Zarząd Dróg zlecił firmie MBZ Andler z Włocławka zbadanie natężenia ruchu na rondzie Wojska Polskiego. Pierwsze wyniki są już znane i być może pod koniec listopada zapadną decyzje związane z wprowadzeniem zmienionej, tymczasowej organizacji ruchu na rondzie.
– Firma MBZ Andler zaproponowała, żeby do czasu uzyskania pełnych wyników badań natężenia ruchu, rondo uznać za skrzyżowanie z wyspą centralną. Wtedy przywrócilibyśmy pierwszeństwo dla kierowców jadących Wyszogrodzką. Sygnalizacja świetlna byłaby uruchamiana tylko w godzinach szczytu, żeby mogły wjechać samochody jadące z mostu. To jednak koncepcja, która wymaga jeszcze uzgodnień z policją – tłumaczy dyrektor MZD Małgorzata Witczewska.
Dopiero gdy będzie znane natężenie ruchu, przyjdzie czas na uruchomienie świateł na rondzie Wojska Polskiego i przy zakładzie energetycznym oraz zsynchronizowanie ich z sygnalizacją na przejściu dla pieszych na Piłsudskiego (pomiędzy torami kolejowymi a dawnym Coteksem) oraz na skrzyżowaniu Wyszogrodzkiej z Jana Pawła II i Armii Krajowej przy banku PKO. Prawdopodobnie wówczas zostanie wykorzystana technologia wideodetekcji. Oznacza to, że światła będą regulowane przez operatorów obserwujących przez kamery natężenie ruchu.

Od świateł lepsza estakada
Wielu kierowców z niepokojem patrzy na to, co dzieje się na rondzie Wojska Polskiego, jednak do pomysłu włączenia sygnalizacji świetlnej podchodzą ze zrozumiałym dystansem. Każdy ma w pamięci wielokilometrowe korki podczas prób jej funkcjonowania.
– Jeśli światła mają zostać włączone, to rozsądnie. Długo dla tych, którzy jadą na Podolszyce lub do centrum, a krótko dla tych, którzy jadą na nowy most lub z niego zjeżdżają – mówi mieszkaniec Podolszyc Sławomir Bytner.
Wszyscy zgodnie przyznają, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie wielopoziomowych, bezkolizyjnych skrzyżowań. Takie rozwiązanie było już w przeszłości planowane, ale jego koszty były zbyt wysokie, dlatego teraz jeździmy po rondzie.
Na Wyszogrodzkiej wielopoziomowe skrzyżowanie jednak powstanie. Na razie pełnomocnik prezydenta do spraw strategicznych inwestycji drogowych Andrzej Hancyk nie chce podawać konkretnych terminów. Zapewnia jednak, że estakada (pozwalająca na bezkolizyjny przejazd Wyszogrodzką, wjazd w kierunku mostu i zjazd z niego) zostanie wybudowana, kiedy zaczną się prace przy budowie obwodnicy północnej miasta, która połączy Wyszogrodzką z drogą krajową nr 60 w Goślicach. Na razie inwestycja prowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad utknęła na etapie uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. 
Tomasz Szatkowski
Jacek Danieluk

Zobacz kolejny artykuł

Dachowanie samochodu w Bończy

W sobotę, 4 listopada około godziny 8.30 doszło do niebezpiecznego zdarzenia w miejscowości Bończa na …