Najnowsze informacje
anal pump

Pojedziemy pociągami

Wracają połączenia kolejowe Płocka z Kutnem. Już od 15 października pomiędzy tymi miastami pojadą pierwsze pociągi osobowe. Od grudnia ma ruszyć połączenie kolejowe Płocka z Sierpcem, a w drugim kwartale przyszłego roku będziemy mogli dojechać koleją z Płocka do Torunia. To odpowiedź spółki Koleje Mazowieckie na plany zlikwidowania przez PKP Przewozy Regionalne jedynego pociągu osobowego, który jeździ z Płocka do Poznania. Jest też szansa na reaktywację połączenia kolejowego Płocka z Warszawą. Samorząd województwa mazowieckiego chce także pomóc Polskim Liniom Kolejowym w pozyskaniu funduszy z regionalnego programu operacyjnego na wyremontowanie torów łączących Płock z Kutnem.

Wprawdzie nie ma jeszcze gotowego rozkładu jazdy, ale prezes Kolei Mazowieckich Hanna Sekita, spółki, której głównym udziałowcem jest samorząd województwa mazowieckiego, zapewnia, że pierwszy pociąg z Kutna do Płocka wyjedzie w poniedziałek 15 października, kilka minut po godzinie 6.00. Pokonanie trasy 53 kilometrów zajmie mu około 1 godziny i 12 minut. Pokona ją ze średnią prędkością 40 km/h. Na trasie pomiędzy Kutnem i Płockiem będą kursowały trzy pary pociągów. W każdym z nich jest 212 miejsc siedzących, a już teraz według szacunkowych danych wiadomo, że jednym pociągiem pojedzie około 20 – 30 osób. Koszt tych połączeń w ciągu doby wynosi 9.300 złotych.
– Chcemy, żeby w pierwszej kolejności pociągi służyły młodzieży do dojazdów do szkoły oraz powrotu do domu, także tym osobom, które chcą dojechać do urzędów. Dlatego czekamy na sugestie ze strony samorządów gmin znajdujących się wzdłuż trasy Płock – Kutno, w jakich godzinach najlepiej uruchomić połączenia. Zwracamy się też z prośbą o uruchomienie autobusów dojeżdżających do stacji kolejowych, skoordynowanych z rozkładem jazdy pociągów – powiedziała Hanna Sekita.
Reaktywacja połączenia kolejowego Płocka z Kutnem to nie jedyny pomysł Kolei Mazowieckich. Firma planuje rozwinięcie swojej działalności w regionie płockim.
– Prawdopodobnie od 8 grudnia zaczną jeździć pociągi z Płocka do Sierpca, a w drugim kwartale przyszłego roku planujemy uruchomienie połączenia Płock – Sierpc – Toruń – dodała Hanna Sekita.
Połączenie Płocka z Sierpcem mają obsługiwać dwa szynobusy. Składy razem z tymi, które już jeżdżą na trasie Sierpc – Nasielsk miałyby też swoją bazę w Sierpcu. Tam odbywałyby się niezbędne przeglądy techniczne. Z tych planów cieszą się już w Urzędzie Marszałkowskim województwa kujawsko – pomorskiego.

– Trzeba będzie tylko dopasować rozkłady pociągów Kolei Mazowieckich do już istniejących połączeń Torunia z Sierpcem – powiedział dyrektor departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu Tomasz Moraczewski.
Od 8 grudnia tego roku ma być także uruchomiony bezpośredni pociąg z Płocka przez Kutno do Warszawy.

Samochodem szybciej
Pomysł reaktywacji połączeń kolejowych ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników.
– 130-tysięczne miasto nie może pozostać bez połączeń kolejowych, po tym jak Przewozy Regionalne zapowiedziały likwidację pociągu z Płocka do Poznania. Dlatego tak ważne jest uruchomienie połączenia z Płocka do Kutna, które jest jednym z największych węzłów kolejowych w kraju. Koleje Mazowieckie oraz samorząd województwa mazowieckiego chcą, pomimo kosztów, świadomie podjąć się tego zadania. Chcemy też pomóc Polskim Liniom Kolejowym w pozyskaniu środków na remont linii kolejowej pomiędzy Płockiem a Kutnem. Jest na to szansa z regionalnego programu operacyjnego – powiedział marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
Właśnie zły stan techniczny torów pomiędzy Kutnem i Płockiem budzi obawy przed uruchomieniem połączenia. Jest to trasa o długości 53 kilometrów, z czego około 38 znajduje się w województwie mazowieckim, reszta w łódzkim. Z powodu ograniczeń średnia prędkość przejazdu wyniesie 40 km/h. To znacznie wolniej niż samochodem. Jednak przedstawiciele Kolei Mazowieckich są optymistami. Twierdzą, że tory uda się zmodernizować. Nie przerażają ich informacje płynące z PLK, że na razie na torach będą dokonywane jedynie bieżące remonty, a modernizacja będzie możliwa dopiero po 2013 roku.
Obecnie linią z Płocka do Kutna jeździ tylko pospieszny „Koziołek” oraz cysterny przewożące produkty Orlenu. Na trasie są miejsca, gdzie jest tylko jeden tor, dlatego jadące z przeciwnych kierunków pociągi muszą oczekiwać na swoją kolej. Obecnie pokonanie trasy z Płocka do Kutna zajmuje blisko 80 minut. Według potencjalnych pasażerów oferta Kolei Mazowieckich byłaby atrakcyjna, gdyby podróż pomiędzy tymi miastami trwała 30 minut.

Pociągiem taniej
Przedstawiciele Kolei Mazowieckich jako argument przemawiający za korzystaniem z pociągów podają ceny biletów, które porównali z ofertą PKS-u. Z tego zestawienia wynika, że za jednorazowy bilet na trasie do 60 km trzeba zapłacić 10 zł. W PKS-ie bilet jest droższy o 1,30 zł. Różnica na korzyść kolei jest jeszcze większa przy biletach miesięcznych. Na trasie do 60 km bilet kolejowy kosztuje 200 zł, a PKS 384 zł.
Połączenie kolejowe Płocka z Kutnem może być atrakcyjne nie tylko dla osób dojeżdżających do płockich szkół czy zakładów pracy. Już od kilku lat płocczanie mogą korzystać jedynie z połączeń autobusowych z innymi częściami kraju lub wyjeżdżać własnymi samochodami. Niestety przy trzech pociągach na dobę z Płocka do Kutna trudno liczyć, że będą one skoordynowane z pociągami osobowymi, które łączą Kutno z całym krajem i dużą częścią Europy. Nadal trzeba będzie czekać na wybrany pociąg w słynnym barze na dworcu w Kutnie lub mimo wszystko skorzystać z komunikacji autobusowej czy własnego auta.

Koleje Mazowieckie
To pierwsza w Polsce spółka samorządowa kolejowa, która swoją działalność rozpoczęła 1 stycznia 2005 roku. Większościowym udziałowcem (95%) jest samorząd województwa mazowieckiego. 5% udziałów ma spółka PKP przewozy Regionalne. W 2006 roku Koleje Mazowieckie zatrudniały ponad 1800 osób. Do 2013 roku zarząd spółki chce, żeby firma była najnowocześniejszym operatorem przewozów regionalnych w kraju. W ubiegłym roku spółka uruchamiała każdej doby ponad 600 pociągów. Z liczbą ponad 42 mln pasażerów zajęła drugie miejsce w kraju. W tym roku w ciągu doby spółka uruchamia średnio blisko 700 pociągów. Latem spółka uruchamia pociąg „Słoneczny”, który kursuje z Warszawy Zachodniej do Gdyni.
Obecnie KM dysponują wyeksploatowanym, wymagającym wymiany taborem. 184 elektryczne zespoły trakcyjne dzierżawi od PKP Przewozy Regionalne oraz dwa od samorządu województwa mazowieckiego, dysponuje także 11 szynobusami oraz trzema elektrycznymi zespołami trakcyjnymi pozyskanymi w leasingu. To jednak jest zbyt mało i konieczne jest wydzierżawieni kolejnych trzech pociągów od PKP PR. W przyszłym roku firma planuje pozyskanie aż 21 nowych składów. Samorząd województwa mazowieckiego wyraził także zgodę na zakup przez KM 20 nowoczesnych pociągów przy dofinansowaniu z regionalnego programu operacyjnego na lata 2007 – 2013. KM modernizują także obecnie używany tabor. 
Jacek Danieluk

Zobacz kolejny artykuł

Dachowanie samochodu w Bończy

W sobotę, 4 listopada około godziny 8.30 doszło do niebezpiecznego zdarzenia w miejscowości Bończa na …