Najnowsze informacje
anal pump

Miasto przerzuca odpowiedzialność

Radni przyjęli założenie polityki parkingowej w Płocku. Miasto zostało podzielone na trzy strefy parkowania. W każdej określono liczbę miejsc parkingowych. Jednym z najważniejszych założeń jest wyłączenie w przyszłości Starego Miasta z ruchu samochodowego. 10 procent budowanych, urządzanych lub wydzielanych miejsc postojowych ogólnodostępnych ma być przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych ma spoczywać na właścicielu bądź zarządcy nieruchomości. W określonych przypadkach ten obowiązek, za opłatą może na siebie przejąć miasto. To pierwsza próba uporządkowania zasad parkowania w Płocku.
Przedstawiony na sesji Rady Miasta projekt uchwały w sprawie ustalenia wytycznych do polityki parkingowej, został skrytykowany przez radnych Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
– Ten projekt nie był konsultowany z czynnikami społecznymi. Nie zapytano o opinie w tej sprawie administracji spółdzielni mieszkaniowych, zarządców nieruchomości, deweloperów – mówił szef klubu Piotr Nowicki.
– To zrzucenie obowiązków miasta na administratorów. Dlaczego w strefie III, w której znajdują się osiedla mieszkaniowe, wprowadzono obowiązek zapewnienia dwóch miejsc parkingowych na każde mieszkanie, a do tego 10 procent miejsc ogólnodostępnych, skoro obowiązujące prawo przewiduje 1,2 miejsca parkingowego na każde mieszkanie – pytała Bożena Musiał.
Zgodnie z założeniami polityki parkingowej Płock zostanie podzielony na trzy strefy parkingowe.
Strefa I to Stare Miasto. Jest ograniczona ulicami: Kazimierza Wielkiego, Nowowiejskiego, Ostatnią, Królewiecką, 1 Maja, Sienkiewicza, Kilińskiego, Mostową, Rybaki, brzegiem Wisły do Rogatek Dobrzyńskich. W tej strefie miasto musi zadbać o poprawę jakości dostępu do transportu zbiorowego. Odległość do najbliższego przystanku nie może przekraczać 400 metrów. Docelowo ruch samochodów w tej strefie ma być maksymalnie ograniczony. – Nie znaczy to, że już ustawiamy znaki zakazu i zabraniamy wjazdu na Stare Miasto – wyjaśniał radnym dyrektor Wydziału Architektury Urzędu Miasta Krzysztof Kwiatkowski.
Strefa II to teren o dobrej dostępności do komunikacji zbiorowej ograniczony ujściem rzeki Brzeźnicy, ulicami Kazimierza Wielkiego, Dobrzyńską, Kobylińskiego, Łukasiewicza, Tysiąclecia, Mickiewicza, Lasockiego, Dworcową, Piłsudskiego, Strzelecką, Wyszogrodzką, Głowackiego, Partyzantów, Świerkową, Norbertańską, wschodnią granicą ogrodu zoologicznego, brzegiem Wisły poza strefą I.
Strefa trzecia to pozostałe tereny miasta poza strefami I i II oraz obszary nie posiadające dobrej dostępności do komunikacji zbiorowej w strefie II. Warto dodać, że dobry dostęp do komunikacji zbiorowej, to podobnie jak w strefie I, odległość maksymalnie 400 metrów do najbliższego przystanku autobusowego.
Deweloper wybuduje
Wytyczne do polityki parkingowej to pierwsza próba uporządkowania kwestii parkowania w Płocku. Przyjmując dokument radni zrzucili obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych na właścicieli i zarządców terenów. To oni będą musieli zapewnić miejsca parkingowe przed domami, blokami, biurowcami, hotelami, bankami czy obiektami handlowymi. Na przykład w strefie I na każdy dom jednorodzinny, lokal użytkowy czy mieszkanie w budynku wielorodzinnym ma przypadać minimum jedno miejsce parkingowe. W strefie drugiej – jedno miejsce parkingowe na dom jednorodzinny, dwa miejsca na każdy lokal użytkowy i 1,5 na mieszkanie w budynku wielorodzinnym. W strefie III na każdy dom jednorodzinny, lokal użytkowy i mieszkanie w bloku mają przypadać po dwa miejsca parkingowe. W przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych trzeba jeszcze zapewnić 10 procent miejsc parkingowych ogólnodostępnych, na przykład dla gości. Dotyczy to obiektów, które będą dysponowały garażami zamkniętymi lub ogrodzonymi parkingami.
– Miejsca parkingowe będą teraz często robione w podziemiach budynków, tak zaprojektowano między innymi zloty róg. Deweloperzy nie mogą nastawiać się wyłącznie na maksymalny zysk i jednocześnie uciekać od zapewnienia miejsc parkingowych – uważa zastępca prezydenta Płocka Tomasz Kolczyński.
– Przedstawiając takie wskaźniki chcemy uniknąć sytuacji, gdy na przykład właściciel dużego obiektu handlowego na całej nieruchomości wybuduje obiekt, a zapewnienie miejsc parkingowych zrzuci na miasto – tłumaczy dyrektor Wydziału Architektury Krzysztof Kwiatkowski.
W szczególnych przypadkach miasto może jednak od właściciela terenu przejąć obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych. Oczywiście tylko wtedy, gdy wielkość nieruchomości nie pozwoli na ich wybudowanie. Wtedy właściciel terenu, administrator czy deweloper będzie mógł złożyć w tej sprawie wniosek do Urzędu Miasta, a po zawarciu umowy będzie musiał za to zapłacić. Podstawą do ustalenia stawki za miejsca tworzone przez samorząd będzie stanowił średni koszt budowy jednego miejsca parkingowego.
10 procent miejsc parkingowych ma być przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Powinny się one znajdować jak najbliżej obiektu, jednak nie dalej niż 100 metrów. Autorzy dokumentu pomyśleli także o rowerach i wózkach dziecięcych. W każdym budynku wielorodzinnym, niezależnie od strefy, na każde 10 mieszkań powinno być minimum jedno pomieszczenie przeznaczone na wózki i rowery. O miejscach do pozostawienia rowerów pomyślano także w przypadku internatów, akademików, schronisk turystycznych, domów dziecka, dużych obiektów handlowych, targowisk, a nawet biur i banków.
Według zawartych w polityce parkingowej wytycznych został już zaprojektowany między innymi blok komunalny przy ulicy Misjonarskiej, który ma powstać do jesieni przyszłego roku.
Miasto też przygotowuje parkingi
Urząd Miasta przygotowuje się do rozwiązania problemów z parkowaniem w strefie I, czyli na Starym Mieście. Właśnie przygotowywane są projekty dwóch parkingów wielopoziomowych. Projektantów obu parkingów wybrano już w lipcu. Parking przy Sienkiewicza zaprojektuje za 347 tysięcy złotych Betek Nieruchomości. Będzie to obiekt trzykondygnacyjny, w którym znajdą się miejsca dla 100 pojazdów. Na parterze i w piwnicy budynku znajdą się także lokale użytkowe i biurowe.
Parking przy Kościuszki zaprojektuje konsorcjum płockich firm Henczke – Budownictwo, Studio Architektoniczne APPA oraz Pracownia Projektowa. Koszt dokumentacji to ponad 750 tysięcy złotych. Obiekt ma mieć sześć kondygnacji, z czego dwie będą podziemne. Parking ma mieć powierzchnię ponad 12 tysięcy metrów kwadratowych. Będzie mogło na nim parkować około 350 pojazdów. W budynku parkingu mają się znaleźć także mieszkania komunalne oraz pomieszczenia dla zbiorów audiowizualnych Książnicy.
Zgodnie z wytycznymi polityki parkingowej, także miasto będzie musiało zapewnić miejsca parkingowe dla autokarów i samochodów ciężarowych wzdłuż trasy mostowej oraz planowanej obwodnicy północnej. Na tych parkingach mają powstać między innymi sanitariaty i punkty gastronomiczne.
Wytyczne do polityki parkingowej zawierają minimalne wskaźniki zapewniania miejsc parkingowych. Zostały one już zastosowane w najnowszych planach zagospodarowania przestrzennego. Teraz są obowiązującą normą, zarówno do planów zagospodarowania, które Rada Miasta będzie przyjmowała w przyszłości, jak również tam, gdzie takich dokumentów nie ma.
Warto jednak zaznaczyć, że sytuacja na płockich parkingach będzie na bieżąco monitorowana. Już teraz nasze miasto ma jeden z najwyższych współczynników nasycenia samochodami w kraju. Powoduje to między innymi, że na takich osiedlach jak Tysiąclecia czy Wielka Płyta przez osiedlowe uliczki nie można się przecisnąć, a znalezienie miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dlatego władze miasta chcą tego problemu uniknąć na nowych blokowiskach, nakłaniając inwestorów do zapewniani jak największej ilości miejsc parkingowych.
Obecnie przyjęte wskaźniki miejsc parkingowych, mogą być zmieniane w zależności od sytuacji.
Jacek Danieluk

Zobacz kolejny artykuł

Rektor PWSZ w Płocku stawia ultimatum

Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku prof. Maciej Słodki poprosił prorektorów uczelni o rezygnację …